Kreativitet og eksperimentering med BOOST

På Tikøb Skole laver vi projekter, hvor vi hjælper hinanden med at få gode idéer, at være nysgerrige, undersøgende, kreative og eksperimenterende.

 

Først undersøges, hvad vi ved om emnet. Vi læser, ser film, høre om emnet, interviewer børn og voksne, vi bygger modeller af fx sugerør, piberensere, ispinde eller flamingokugler. Der spilles også spil, som giver idéer, fx idépoker, vi klipper i blade, laver tegninger, og tager på besøg hos eksperter på lige præcis dét, vi undersøger. 

Metoden vi bruger, kalder vi BOOST. BOOST bruges til mange forskellige emner, men fælles er altid, at vi begynder med en udfordring - et problem, der har brug for en løsning. 

Inspireres af verdenen omkring os

Når vi arbejder kreativt på Tikøb Skole, lader vi os inspirere af verden omkring os: et maleri, strukturer og mønstre uden for skolen, billedbøger fra vores bibliotek, formerne på skolen, farverne i naturen. Vi tegner prøver, fotograferer og klipper og klistre i bladene. Nogle gange får vi inspiration af alle de gamle ting, vi har samlet til genbrug i vores Designlokale (skrot, sko, kasketter, legetøj og andet).

Inddragelse af Tikøb by

Vi er rigtig tit ude og vise både forældre og Tikøb by, hvad vi har lavet. Bl.a. har vi været med til Kulturnatten to gange. I år viste vi, hvad vi havde lært om landbrug. Vi havde lavet smagsprøver med rug (rugkiks), havre (havregrynskugler), hvede (boller), æg (kokostoppe). Vi havde skrevet bøger om et besøg på en økologisk bondegård og et besøg på en hestegård, hvor vi også så, hvordan hesten fik nye sko på. Vi lavede digte om heste, skrev ord, der passede til dyrene på gården. Vi læste om 4 kornsorter (rug, hvede, byg og havre), om landbrugsmaskiner, var på besøg hos en klassekammerat og hendes høns, og så lavede vi en animationsfilm om dyrene på landet. 

Vindere af "Design to Improve Life"

Tikøb Skole har deltaget i projektet "Design to Improve Life". Vi har nogle dygtige elever, der har vundet kommunikationspriser i projektet.

 

I 2017 deltog 3. og 4. klasse "Design to Improve Life", her fik 4. klassen kommunikationsprisen for projekt 371.

Mere om 3. klasses projekt 324 - 2017

Mere om 4. klasses projekt 371 - 2017

I 2016 fik 3. klasse på Tikøb Skole første plads for kommunikation med projekt 249.

Mere om 3. klasses projekt 249 - 2016

På Design to Improve life's hjemmeside, kan du læse mere om hvad projektet handler om.

designtoimprovelife.dk 

Temauger

Skolen afholder temauger tre gange om året.

Fælles kommunal temauge (uge 4)
Temauge der afholdes på alle skoler i hele Helsingør Kommune. I 2017 var temaet "Sundhed". Her arbejdes med de samme lærere om temaet i en uge.

Markedsdag-uge (uge 20)
Hele denne uge arbejdes med de ting, der skal sælge på markedsdagen. Om fredagen, åbnes boderne på markedet for hele byen. På markedsdagen har vi fx besøg af Kurts Øko-kød og andre lokale virksomheder, der har lyst til at deltage.

Naturvidenskabsfestival (uge 39)
Naturvidenskabsfestival foregår i hele Danmark. Den afholdes på skoler, ungdomsuddannelser, biblioteker mv. Festivalen har til formål at give børnene ny viden og inspirere dem til gennem hele skoleåret. 

Projekt Køjesækken

"Køjesækken" er arrangeret af Helsingør kommunes Museer i samarbejde med Staben for Læring og Børnekulturkonsulenten for Helsingør Kommune.

I ”gamle dage” var Helsingør en helt anden by end det Helsingør vi kender i dag. Gennem ca. fire hundrede år ankom tusindvis af søfolk til byen. Hvordan det var at være sømand, hvad sømændene lavede i Helsingør og hvad der var ombord på skibene, lærer børnehaveklassebørn om i projektet Køjesækken, der både foregår i skolen og på Skibsklarerergaarden. 

En af de sømænd, der ankrede op uden for Helsingør, var den hollandske kaptajn Ruben Van der Roefarht. Ham vil alle børnehaveklassebørn i kommunen snart kende. Museet har nemlig allieret sig med den lokale historiefortæller André Andersen. I løbet af februar og marts besøger André klasserne med Rubens spændende historie. André fortæller også historier om nogle af de varer som blev fragtet på tværs af verdenshavene.

Under Andrés besøg får alle børn deres eget skib med varer ombord og en mønt. Mønten skal de bruge til at betale sundtold med, når de umiddelbart efter klassebesøget, besøger Museet Skibsklarerergaarden. Her møder eleverne undervisningsansvarlig Jacob Bødskov, der bl.a. fortæller om de mennesker der boede i huset engang, nemlig skibsklareren og hans familie.

Gennem projektet oplever eleverne Skibsklarerergaarden og lærer elementer af Helsingørs historie at kende. Alle børn får desuden en familiebillet, så de kan invitere mor og far med på museet og fortælle om alt det de har lært.

Billeder fra projektet

Projektet er en del af indsatsen "Kulturens Børn – Kreative Børn", hvor kulturinstitutionerne under den fælles paraply "Netværk for Børnekultur" samarbejder om at skabe "Åben Skole-tilbud" til Helsingør Kommunes folkeskoler. Tilbuddet omfatter ca. 6.000 elever pr. skoleår.