BOOST - innovation og kreativitet

På Tikøb Skole laver vi projekter, hvor vi hjælper hinanden med at få gode idéer, at være nysgerrige, undersøgende, kreative og eksperimenterende.

På Tikøb Skole laver vi projekter, hvor vi hjælper hinanden med at få gode idéer. Metoden vi bruger, når vi arbejder med opfindelser og gode idéer, kalder vi Boost. Vi bruger Boost til mange forskellige emner, men fælles er altid, at vi begynder med en udfordring - et problem, der har brug for en løsning.

Når vi arbejder med Boost, skal vi først undersøge, hvad vi ved om emnet. Vi læser, ser film og høre om emnet, interviewer børn og voksne, vi bygger modeller af fx sugerør, piberensere, ispinde eller flamingokugler og spiller spil, som giver idéer, fx idépoker, vi klipper i blade og laver tegninger, og vi tager ud og besøger nogen, som er eksperter på lige præcis dét, vi undersøger. 

3. klasse på Tikøb Skole fik første plads for kommunikation ved deltagelse i projektet "Designe to improve life".

Mere om projektet "Design to improve life"

  

 

Når vi arbejder kreativt på Tikøb Skole, lader vi os inspirere af verden omkring os: et maleri, strukturer og mønstre uden for skolen, billedbøger fra vores bibliotek, formerne på skolen, farverne i naturen. Vi tegner prøver, fotograferer og klipper og klistre i bladene. Nogle gange får vi inspiration af alle de gamle ting, vi har samlet til genbrug i vores Designlokale (skrot, sko, kasketter, legetøj og andet).

3 gange om året har vi temauger. I uge 46 har vi Naturfestivalsuge, som resten af Danmark, og i uge 4 har vi sammen med resten af kommunen et fælles tema- i 2017 er det Sundhed. Så arbejder vi med de samme lærere og samme emne i en uge. I uge 20 har vi markedsdagsuge. Hele denne uge arbejder vi med ting, vi vil sælge på markedsdagen om fredagen, hvor vi åbner op for hele byen, og hvor vi også har besøg af bl.a. Kurts Økokød og andre virksomheder i byen, der har lyst til at deltage.

Vi er rigtig tit ude og vise både forældre og Tikøb by, hvad vi har lavet. Bl.a. har vi været med til Kulturnatten to gange. I år viste vi, hvad vi havde lært om landbrug. Vi havde lavet smagsprøver med rug (rugkiks), havre (havregrynskugler), hvede (boller), æg (kokostoppe). Vi havde skrevet bøger om et besøg på en økologisk bondegård og et besøg på en hestegård, hvor vi også så, hvordan hesten fik nye sko på. Vi lavede digte om heste, skrev ord, der passede til dyrene på gården. Vi læste om 4 kornsorter (rug, hvede, byg og havre), om landbrugsmaskiner, var på besøg hos en klassekammerat og hendes høns, og så lavede vi en animationsfilm om dyrene på landet.